Most přes Vltavu, Suchdol
Tvůrčí tým :
2T engineering s.r.o. + TOP CON SERVIS s.r.o.
Ing. arch. Iveta Torkoniaková, Ing. Vít Najvárek, Ing. arch. Petr Bouřil, Ing. Václav Mach, prof. Ing. Matouš Hilar MSc., Ph.D.
Spolupráce: Ing. arch. Dominika Procházková, Ing. arch. Petra Krajíčková, Ing. Jiří Klír, Ing. Martin Lichtig, Ing. arch. Jonáš Klvaň
4. místo v architektonické soutěži
Most přes vltavu, suchdol
Zlepšení dopravní situace v hustě osídlené části hlavního města Prahy je výrazně pozitivním přínosem projektu, jenž převažuje jeho záporné vlivy vzniklé narušením klidového území. Přemostěním obou břehů dojde k propojení a usnadnění cesty nejen pro automobily, ale také pro cyklisty a pěší, kteří jsou stále zejména na severu Prahy upozaďováni. Navrhli jsme elegantní, subtilní až průsvitnou konstrukci, díky níž se snažíme minimalizovat zásahy do chráněného území. Minimalistická konstrukce = menší uhlíková stopa, minimální srážkový stín v chráněné oblasti. Esteticky příjemný vzhled mostu harmonicky začleněný do okolní krajiny pomůže přijetí stavby veřejností.
Nový most je složený ze dvou samostatných mostů s komorovým nosníkem, silniční doprava je převáděna nad komorou, každý dopravní směr je na jednom mostě. Lávka prochází vnitřním prostorem. V každé komoře je při vnější straně s výhledem do okolí pruh pro chodce šířky 2,5 m a při vnitřní straně jednosměrná cyklostezka šířky 1,5 m. Lávky na obou mostech jsou vedeny ve sklonu mostu a sklesávají k průjezdům v pilířích u řeky ve 3% spádu. Toto klesání naruší monotónnost jízdy a učiní ji zajímavější. Výhled z mostu je otevřený na obě strany v celé délce. Ve středu mostu je relaxační zóna, kde si chodci i cyklisti mohou posedět a rozhlédnout se po krajině. V těchto místech jsou propojené obě poloviny mostu lávkou. Přístup na obě lávky je přímými rampami zavěšenými na obou koncích mostu. Místo sjezdu je napojeno na okolní cesty a cyklostezky.
Nosná konstrukce každého mostu je navržena jako spojitý, komorový hybridní nosník o pěti polích. Betonová mostovka a dolní deska komorového průřezu jsou spojeny příhradovými šikmými stěnami z ocelových válcovaných trub. Hlavní pole mostu je vetknuté do vysokých pilířů tvořených dvojicí štíhlých stěn. Návrh vylehčené stěny komorového nosníku významně snižuje objem hmot a tíhu nosné konstrukce. Otevřené uspořádání příhradových stěn umožňuje vedení pěších a cyklistů vnitřkem komory s výhledem na obě strany do kaňonu Vltavy. Pěší i cyklisté mají možnost procházet a být v přímém kontaktu s mimořádným inženýrským dílem.
základní údaje o mostě
Rozpětí polí:
PM 62,45+119,15+175,00+125,20+79,75 m
Délka nosné konstrukce:
PM 563,85 m, LM 559,95 m
Konstrukční výška:
v poli 5,00 m, nad hlavními pilíři 9,50 m
Výška mostu nad terénem:
80,0 m
Celková šířka mostu:
typická 38,70 m, maximální (v 1. poli) 40,70 m