2T Engineering

Most přes Vltavu, Suchdol

Tvůrčí tým :

2T engineering s.r.o. + TOP CON SERVIS s.r.o.

Ing. arch. Iveta Torkoniaková, Ing. Vít Najvárek, Ing. arch. Petr Bouřil, Ing. Václav Mach, prof. Ing. Matouš Hilar MSc., Ph.D.

Spolupráce: Ing. arch. Dominika Procházková, Ing. arch. Petra Krajíčková, Ing. Jiří Klír, Ing. Martin Lichtig, Ing. arch. Jonáš Klvaň

4. místo v architektonické soutěži

Most přes vltavu, suchdol

Zlepšení dopravní situace v hustě osídlené části hlavního města Prahy je výrazně pozitivním přínosem projektu, jenž převažuje jeho záporné vlivy vzniklé narušením klidového území. Přemostěním obou břehů dojde k propojení a usnadnění cesty nejen pro automobily, ale také pro cyklisty a pěší, kteří jsou stále zejména na severu Prahy upozaďováni. Navrhli jsme elegantní, subtilní až průsvitnou konstrukci, díky níž se snažíme minimalizovat zásahy do chráněného území. Minimalistická konstrukce = menší uhlíková stopa, minimální srážkový stín v chráněné oblasti. Esteticky příjemný vzhled mostu harmonicky začleněný do okolní krajiny pomůže přijetí stavby veřejností.

Nový most je složený ze dvou samostatných mostů s komorovým nosníkem, silniční doprava je převáděna nad komorou, každý dopravní směr je na jednom mostě. Lávka prochází vnitřním prostorem. V každé komoře je při vnější straně s výhledem do okolí pruh pro chodce šířky 2,5 m a při vnitřní straně jednosměrná cyklostezka šířky 1,5 m. Lávky na obou mostech jsou vedeny ve sklonu mostu a sklesávají k průjezdům v pilířích u řeky ve 3% spádu. Toto klesání naruší monotónnost jízdy a učiní ji zajímavější. Výhled z mostu je otevřený na obě strany v celé délce. Ve středu mostu je relaxační zóna, kde si chodci i cyklisti mohou posedět a rozhlédnout se po krajině. V těchto místech jsou propojené obě poloviny mostu lávkou. Přístup na obě lávky je přímými rampami zavěšenými na obou koncích mostu. Místo sjezdu je napojeno na okolní cesty a cyklostezky.

Nosná konstrukce každého mostu je navržena jako spojitý, komorový hybridní nosník o pěti polích. Betonová mostovka a dolní deska komorového průřezu jsou spojeny příhradovými šikmými stěnami z ocelových válcovaných trub. Hlavní pole mostu je vetknuté do vysokých pilířů tvořených dvojicí štíhlých stěn. Návrh vylehčené stěny komorového nosníku významně snižuje objem hmot a tíhu nosné konstrukce. Otevřené uspořádání příhradových stěn umožňuje vedení pěších a cyklistů vnitřkem komory s výhledem na obě strany do kaňonu Vltavy. Pěší i cyklisté mají možnost procházet a být v přímém kontaktu s mimořádným inženýrským dílem.

základní údaje o mostě

Rozpětí polí:

PM   62,45+119,15+175,00+125,20+79,75 m

LM   64,10+125,50+175,00+119,40+73,65 m

Délka nosné konstrukce:

PM  563,85 m, LM 559,95 m

Konstrukční výška:

v poli 5,00 m, nad hlavními pilíři 9,50 m

Výška mostu nad terénem:

80,0 m

Celková šířka mostu:

 typická 38,70 m,   maximální (v 1. poli)  40,70 m